وبلاگ غیر رسمی مرکز فناوری اطلاعات

با ذکر خداوند متعال و یاد شهدای معلم

وبلاگ غیر رسمی مرکز فناوری اطلاعات

با ذکر خداوند متعال و یاد شهدای معلم

گفت و گوی اختصاصی بولتن نیوز با ژورنالیست معروف روسی

پیش از این تصور می کردم که سخنان «امام خامنه ای» تنها جنبه های عرفانی دارد اما در این سخنرانی، همه چیز کاملا دقیق بیان شد و جنبه‌های سیاسی آن بسیار مهم و عمیق بود. به نظر من ایشان تسلط زیادی بر مسائلی چون «تئوری های انقلاب» و موضوعات بین المللی دارند. سخنرانی ایشان نشانگر دقیق احاطه ایشان بر تحولات منطقه و جهان بود. . . .
منبع :بولتن نیوز

بولتن نیوز - سرویس سیاسی : از ساعات اول اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی دنبال مصاحبه با او بودم. اما نشد که نشد. شنیده بودم که «الکساندر پروخانف»، روزنامه نگار معروف روسی که یک مسیحی ارتدوکس هست چند ماه پیش به ایران آمده بود و با اشخاص و افراد مختلفی از جمله «حسین شریعتمداری» ، دیدار و گفتگو داشت. بعد هم وقتی که برگشته بود به روسیه، مقاله‌ای نوشت و در آن عنوان کرد که «ایران بمب دارد»! سوژه به خودی خود آن قدر جالب بود که تا چند روز برایش وقت بگذارم و بالاخره وقتی که از بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر برگشت، او را در لابی هتل استقلال گیر بیاندازم.

مصاحبه با پروخانف، مردی که چندین برابر من دارای سابقه حرفه‌ای روزنامه‌نگاری بود و صمیمی و دوستانه برخورد می‌کرد آن قدر لذت‌بخش بود که بعد از تمام شدن مصاحبه هم تا ساعاتی در لابی هتل نشستیم و چای خوردیم و بحث کردیم. پروخانف از «آزادی و عدالت» گفت و اینکه آزادی مقدم بر عدالت است. من اما جواب دادم حتی آزادی هم برای آزاد بودن نیاز به عدالت دارد و بدون عدالت هیچ چیز حتی آزادی هم ممکن نیست. و اینکه اگر این دو با ابزار و اهرم هایی کنترل و مهار نشوند هم به شدت خطرناک خواهند شد و هم بر ضد خود.

اینها را که شنید سری تکان داد و بعد هم با تواضع خاصی گفت: حرف‌هات زیادی عمیق بود،باید بیشتر فکر کنم...

 *شما چند ماه پیش سفری به ایران داشتید، انگیزه شما از این سفر چه بود؟

من یک نویسنده هستم. در تمام زندگیم سفر کرده‌ام تا حقیقت زندگی را پیدا کنم. من یک وطن پرست پر و پا قرص شوروی بوده و هستم. آن کشوری که من آن را دوست داشتم برای ایجاد یک ایده‌های والا تأسیس شده بود اما دوام نیاورد و فرو پاشیده شد. به نظر من به دلیل آنکه آن عدالتی که می خواست در شوروی به وجود بیاید منشاء زمینی و مادی داشت باعث این مسأله شد. اما در ایران حکومتی به وجود آمده که توانسته است بین زمین و آسمان، و انسان و خدا ارتباط برقرار کرده و هماهنگی جالبی بین این دو ایجاد کند. و این موضوعی است که به وسیله انقلاب اسلامی به وجود آمد. من به ایران آمدم تا در این‌باره بیشتر بدانم و بفهمم.

*به نظر شما دلایل اصلی فروپاشی اتحاد شوروی چه بوده است؟

اتحاد شوروی بر مبنای مسائل و «گرایشات زمینی» و «مادی گرایانه» شکل گرفته بود. به همین دلیل وقتی زمان گذشت به تدریج این اصول و مبانی کهنه شد و نشان داد که قادر به حل مشکلات و مسائل جهان امروز نیست.

*آیا شما نامه امام خمینی به گورباچف را خواندید ؟

بله، من آن موقع نامه امام خمینی به گورباچف را در روزنامه خودم به نام "فردا" چاپ کردم.

*نظر شما در مورد دیدگاه امام خمینی در این نامه چیست؟

من به نظر امام خمینی و توصیه هایی که ارائه دادند، اعتقاد دارم و طرفدار این دیدگاه هستم.

*عدالت در غرب چه منشایی دارد؟ آیا بر مبنای مادی گرایی  و زمینی است، یا بر اساس اصول و مبانی آسمانی، مذهبی والهی؟ وضعیت موجود را چگونه ارزیابی می کنید؟

«سبک زندگی» در غرب مبنای لیبرالی دارد و به همین خاطر بر مبنای مسائل زمینی و سودجویانه استوار شده است. به تبع آن  «عدالت» نیز در غرب منشاء لیبرالی و زمینی دارد و بنابراین به پایان خود رسیده.

*بنابراین پیش بینی می کند که غرب هم فروپاشید شود؟

در حال حاضر، کشورهای غربی دوره فروپاشی را از سر می گذرانند و همین حالا، پیش بینی در مورد آینده غرب این است که مانند شوروی بحران های اقتصادی شدید و جنگ ها و اتفاقات مختلف را از سر خواهد گذراند. معنویت در غرب کاهش یافته و انسان در حال تبدیل شدن به حیوان است. اینها همه به نظرم باعث فروپاشی غرب در آینده خواهد شد.

*آیا دلیل بحران اقتصادی در غرب همان عدالت زمینی آن است؟

جامعه غربی بر مبنای بی عدالتی بنا شده است. کسانی که تمدن غرب را ساختند می خواستند که عدالت و زیبایی را برپا کنند اما به هدف خود نرسیدند. این آرمان های والا به دست افرادی پست و بی ارزش افتاده و باعث نابودی جوامع و انحراف آنها شده است...

*نظریه افرادی مانند جان رالز (John Rawls) در زمینه عدالت را چگونه ارزیابی می کنید؟

با ایده عدالت جان رالز آشنایی زیادی ندارم نیستم اما دوست دارم درباره عدالت بر مبنای قرآن و انجیل صحبت کنم.

*خب برگردیم به ایران، بعد از سفری که به ایران داشتید در مقاله ای نوشتید که «ایران بمب دارد»، منظور شما از این جمله چه بود؟

آمریکا و رژیم های غربی و روسیه در مورد نیروگاه بوشهر ادعاهایی را مطرح کردند که مثلا ایران در بوشهر بمب اتمی می سازد اما به نظر من آمریکا نگران انرژی اتمی ایران نیست بلکه نگران نفوذ ایران در منطقه است که روز به روز در حال زیاد شدن است.

موضوع نفت ایران نیز مهم نیست بلکه آمریکا از تسرّی «مدل حکومت ایران» در کشورهای منطقه و حتی غرب می ترسد. آنها نگران نفوذ ایران و معنویت در غرب و کشورهای منطقه هستند. آمریکا می ترسد که مدل حکومت ایران برای غرب دردسرساز شود وگرنه کشورهای زیادی هم انرژی هسته ای دارند و هم حتی بمب اتم.

در ایران این حکومت و مدل معنویت انقلابی اسلامی است که برای آمریکا خطرساز است نه بمب و انرژی هسته ای و موشک و... . این مدل حکومت و معنویت ایرانی باعث تسلط بر افکار عمومی جهان شده و به نظر من، این بمب هسته ای ایران است نه انرژی هسته ای و...


*مگر این مدل حکومتی چه اهمیت و تفاوتی با سایر مدل های حکومتی دارد؟ چه نیرویی دارد که غرب تا این حد از آن می ترسد؟

این نیروی معنوی به خدا ارتباط دارد و منشا الهی دارد. با این نیرو می توان حتی خورشید را خاموش کرد. با این نیرو است که مردم به معنویت و خوشبختی می رسند و زلزله و طغیان آب و خطرات و انحراف ها به پایان می رسند. با این نیرو، هماهنگی در جهان و تکامل و تعادل و خوشبختی و سعادت بشر و موجودات را شاهد خواهیم بود.

*با این اوضاع آیا پیش بینی می کنید که جهان در آینده به سمت این معنویت برود؟

به نظر من در آینده یک جنگ بین عدالت خواهی و بی عدالتی انجام خواهد شد و عدالت از طریق این جنگ معنوی و روحانی راه خود را باز خواهد کرد. آن وقت انقلاب معنوی که در ایران شروع شده به تمام جهان سرایت خواهد کرد و به پیروزی خواهد رسید. من دوباره به ایران آمدم تا این نظرم را ثابت کنم که درست است.

*به نظر شما این جنگ، از نوع جنگ سخت است یا جنگ نرم؟

شکل های مختلفی دارد و از نوع سخت افزاری تا نرم افزاری را شاهد خواهیم بود. همین حالا شاهد چند جنگ هستیم و تعداد آنها در حال افزایش است و می تواند بیشتر هم شود. از جنگ فرهنگی گرفته تا جنگ تجهیزات و سلاح و بمب و... . خاورمیانه منطقه ای است که اختلافات جهانی در آن تمرکز یافته است. یک فرض هایی مطرح است که در آینده، «جنگ جهانی سوم» در این منطقه به وجود خواهد آمد که بین عدالت و بی عدالتی است. همین حالا بین سیاستمداران، ژنرال های نظامی و... مسائلی مطرح است و در حال نقشه کشیدن هستند تا ایران، سوریه، عراق، اسرائیل، ترکیه، چین و... در آن حاضر شوند. به نظر من فقط خداوند می تواند از این جنگ خسارت بار جلوگیری کند. من معتقدم در آینده نزدیک زمان شهیدان فرا خواهد رسید.

*آیا منظور شما از این جنگ همان آرماگدون و یا جنگ آخرالزمان است؟

بله ، فکر می کنم این جنگ همان جنگ آخر الزمان است.

*به نظر شما پیروز نهایی این جنگ کیست؟

شما خودتان چه فکری می کنید؟ خدا یا شیطان؟

خداوند

بی تردید. پیروز نهایی همیشه خداوند است نه شیطان. معلوم است که سرانجام خداوند و عدالت خواهی و معنویت پیروز خواهد شد.

*به نظر شما برگزاری همایش ها و کنفرانس هایی مانند بیداری اسلامی در تهران چه اثری در جهان خواهد داشت؟

کنفرانس بیداری اسلامی که در تهران برگزار شد مشخصات مهمی دارد و برگزاری این همایش و تعیین یک کمیته (دبیرخانه) دائمی برای آن به این معنی است که حادثه بزرگی در سطح جهان اتفاق افتاده است.  این موضوع اتفاقی نیست و منشا آن انقلاب اسلامی ایران است و یقینا اثرات مختلفی در جهان خواهد داشت.

نظر شما در مورد سخنان و نظرات رهبر انقلاب، آیت الله خامنه ای در همایش بیداری اسلامی چیست؟

من در این همایش تحت تاثیر دو سخنرانی مهم بودم: آیت الله خامنه ای و احمدی نژاد. پیش از این تصور می کردم که سخنان «امام خامنه ای» تنها جنبه های عرفانی دارد اما در این سخنرانی، همه چیز کاملا دقیق بیان شد و جنبه‌های سیاسی آن بسیار مهم و عمیق بود. به نظر من ایشان تسلط زیادی بر مسائلی چون «تئوری های انقلاب» و موضوعات بین المللی دارند. سخنرانی ایشان نشانگر دقیق احاطه ایشان بر تحولات منطقه و جهان بود.

*یعنی معتقدید ایشان مانند یک استراتژیست صحبت می کردند؟

بله دقیقا. ایشان مانند یک استراتژیست بزرگ حرف می زنند. از منظر منطق سیاست ایشان  این توانایی فوق العاده را دارند که مسائل پیچیده و مبهم را بشکافند و به زبان ساده و عامیانه برای مردم بازگو کنند تا همه مردم آن را متوجه شوند.

در مورد سخنرانی رئیس جمهور نیز به نظرم ایشان می بایست آمار و ارقام و عملکرد ارائه دهد و سخنانش حالت پراگماتیک (عملگرایانه) داشته باشد اما به جای این که سخنان رئیس جمهور احمدی نژاد، جنبه های سیاسی و آماری داشته و عملگرایانه باشد، سخنان فلسفی و شاعرانه بر زبان آوردند. البته پیش بینی های سیاسی ایشان نیز بر پایه آیات قرآنی و مبانی اسلامی بود.  

*نظر شما در مورد روابط روسیه و ایران چیست؟

در شوروی و روسیه امروز مدل تفکر سیاستمداران، لیبرالی است و در ایران، دینی. به همین خاطر اثری که از همین مدل ها ناشی می شود باعث می شود روابط و تلقی ایران و روسیه از مسائل بین المللی با هم هماهنگی لازم را نداشته باشد و اختلافاتی ایجاد کند.

*به نظر شما موضع روسیه چه باید باشد؟

موضع روسیه تحت تاثیر مسائل مختلفی است. تحریم هایی که علیه ایران اعمال می شود با موافقت و امضای روسیه هم هست و موافقت شده که مثلا موشک هایی را به ایران ندهند. البته روسیه اگر چه تحت تاثیر آمریکا است اما نظر خود را به طور مستقل دارد و فشار کمتری را به ایران وارد می کند و در موارد بسیاری از ایران و کشورهای منطقه علیه آمریکاحمایت می کند.

بر این اساس، روسیه متفاوت از آمریکا عمل می کند و در جایی همراه با آمریکاست و در جایی همراه با ایران و مخالف نظر آمریکا رای می دهد.

*نظر شما در مورد نیروگاه بوشهر چیست؟ چه حسی از مشاهده این نیروگاه به شما دست داد؟

وقتی به نیروگاه بوشهر نزدیک شدم یاد مسجدی در بین حد فاصل دریا و خشکی افتادم. سقف و مناره نیروگاه،  گنبد و مناره مسجد را به یاد من آورد. من فکر می کنم در مسجدی که این همه انسان جمع می شوند معنویت زیادی وجود دارد و انرِژِی اتمی با معنویت بالایی همراه است.

در دوره جنگ ایران و عراق، تعداد زیادی از مردم ایران برای دفاع از بوشهر و این نیروگاه شهید شدند. این نیروگاه نشانگر عدالت است. به همین خاطر نیروگاه باید در یک جای مقدس ساخته شود. به نظر من ارتباط اسرارآمیزی بین نیروگاه و مسجد وجود دارد. بین نیروگاه و مسجد معنویت جاودانه حاکم است و معنویت به علم و تفکر وابسته است. این نیروگاه را تنها فیزیکدانان ایجاد نکرده اند بلکه «امام خامنه ای» ایجاد کرده که توانسته است «علم و معنویت» را با هم همراه کند.

*سؤال آخر اینکه پیش بینی شما در مورد انقلاب های خاورمیانه چیست؟

این انقلاب ها با موانع بسیاری روبه‌رو خواهد شد اما سرانجام مردم انقلابی پیروز خواهند شد. بعد از پیروزی دیگر نه تنها کشورهای مسلمان که کشورهای غیر مسلمان را هم تحت تاثیر قرار خواهد دهد. زیرا در آسمان تنها یک خداوند وجود دارد و این معنویت و عدالت الهی است که در نهایت پیروز خواهد شد.

گفت و گو از محمد پورغلامی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد