وبلاگ غیر رسمی مرکز فناوری اطلاعات

با ذکر خداوند متعال و یاد شهدای معلم

وبلاگ غیر رسمی مرکز فناوری اطلاعات

با ذکر خداوند متعال و یاد شهدای معلم

اسلامگرایان تونس پیروز اولین انتخابات «بیداری اسلامی»

با اعلام نتایج رسمی انتخابات پارلمانی تونس از سوی کمیته انتخابات حزب اسلامگرای نهضت اسلامی تونس موفق شد 41 درصد کرسی های پارلمان را از آن خود کند و با اختلاف زیاد در صدر قرار گیرد.

به گزارش جهان فارس به نقل از پایگاه خبری الجزیره نوشت: کمیته عالی مستقل انتخابات در تونس در واپسین ساعت دیشب نتایج نهایی انتخابات مجلس موسسان در این کشور را اعلام کرد. بر اساس نتایج نهایی حزب اسلامگرای نهضت اسلامی تونس موفق شد با اختلاف زیاد، بیشترین کرسی‌ها را در مجلس موسسان از آن خود کند.

"کمال الجندوبی" رئیس کمیته انتخابات دیشب در کنفرانسی مطبوعاتی تصریح کرد که حزب نهضت اسلامی به ریاست راشد الغنوشی موفق شد تا با کسب 90 کرسی از مجموع 217 کرسی موجود در پارلمان 41 درصد کرسی‌ها را از آن خود کرده و پیروز اولین انتخابات آزاد بهار عربی در تونس شود.

بر اساس اعلام رسمی کمیته انتخابات، حزب الجمهوریه به ریاست منصف المرزوقی بعد از نهضت اسلامی با کسب 30 کرسی ( 13 درصد) در رتبه دوم قرار گرفته است و حزب کار برای آزادی‌ها به ریاست مصطفی بن جعفر نیز با 21 کرسی (9 درصد) در رتبه سوم قرار دارد.

جندوبی تصریح کرد که این کمیته 6 کرسی از مجموع 19 کرسی به دست آمده برای ائتلاف فهرست مطالبات مردمی برای آزادی و عدالت و توسعه "العریضة الشعبیة للحریة والعدالة والتنمیة" که ریاست آن را الهاشمی الحامدی ،تونسی مقیم لندن، بر عهده دارد را به علت مخالفت با قوانین انتخاباتی تونس لغو کرده است.

این کرسی‌ها شامل مراکز تطاوین، صفاقس 1، جندوبة، قصرین، سیدی بوزید و فرانسه 2 بودند.

رئیس کمیته در کنفرانس مطبوعاتی خود ادامه داد که حزب دموکراتیک ترقی خواه که ریاست آن را احمد نجیب الشای بر عهده دارد، 17 کرسی پارلمان را از آن خود کرده و قطب دموکراتیک جدید (القطب الدیمقراطی الحداثی) به ریاست احمد ابراهیم تنها 5 کرسی پارلمان را از آن خود کرده‌ است.

بر اساس این گزارش 49 زن در اولین انتخابات خیزش عربی در انتخابات تونس پیروز شده اند که معادل 24 درصد اعضای پارلمان است.

درگیری‌های جزئی در سیدی بوزید

در پی اعلام این نتایج فهرست مطالبات مردمی که 6 کرسی خود را به علت مغایرت با قانون انتخابات تونس از دست رفته می‌بیند در شهر سیدی بوزید ناآرامی‌هایی را ایجاد کرد و برخی از هواداران این حزب در اقدامی غیر اخلاقی و غیر دمکراتیک دست به تخریب مراکز حزب نهضت اسلامی زدند. آنها همچنین با نیروهای امنیتی که برای متفرق کردن آنها اقدام کرده بودند، درگیر شدند.

مذاکرات حزب کنگره و نهضت اسلامی

"محمد عبو" یکی از اعضای حزب کنگره برای جمهوری (المؤتمر من أجل الجمهوریة)  با اشاره به اینکه منافع کشور بالاتر از منفعت‌های شخصی همه است، گفت که مذاکرات ر ا با نهضت اسلامی تونس آغاز کرده است، وی در عین حال گفت که هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت اگر این حزب بخشی از دولت تونس نشود.

الغنوشی: تونس برای همه مردم آن است


از سوی دیگر راشد الغنوشی رئیس حزب برنده انتخابات تونس نیز در اظهاراتی بعد از اعلام نتایج انتخابات گفت که تونس برای همه مردم آن است و حقوق زنان در این کشور در سایه حاکمیت حزب متبوع وی محفوظ خواهد ماند.

الجبالی نخست‌وزیر تونس می‌شود

حمادی الجبالی دبیرکل حزب نهضت اسلامی نیز اعلام کرد که این حزب در نظر دارد وی را به عنوان کاندیدای نخست وزیری انتخاب کند، حزب نیز عملیات اعتماد سازی داخلی و خارجی در مورد رویکردها و گرایش‌های وی را آغاز کرده است.

خبرگزاری رسمی تونس آفریقا به نقل از الجبالی نوشت که نامزدی وی به علت اینکه دبیرکل حزب پیروز در تمام نظام‌های دموکراتیک جهان ریاست دولت رابر عهده خواهد داشت، امری بدیهی به شمار می‌رود.

گزینه‌های ریاست جمهوری تونس

وی ادامه داد که ریاست‌جمهوری دولت آینده تونس نیز احتمالا به منصف المرزوقی یا مصطفی بن جعفر رؤسای احزاب چپ گرای معتدل کنگره و تجمع دموکراتیک خواهد رسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد